سئو

کلمات کلیدی برای یوتیوب: رازهایی برای افزایش بازدید ویدیوهایتان با سئو!

نمی دانم شما هم مثل من وقتی اولین بار برای وب سایت و سئو سایت خودتون دست به تولید ویدیو یوتیوب زدید، فکر کردید فقط محتوای خوب کافی است؟ راستش منم همین فکر رو داشتم… تا وقتی سه هفته گذشت و تعداد بازدیدها هنوز دور و بر عدد انگشتان دستم بود! اینجاست که داستان کلمات کلیدی شروع می شود. طبق تحقیقات Moz، بیش از ۷۰٪ سرچ کاربران یوتیوب، روی یافتن دقیق ویدیوها توسط کلمات کلیدی متمرکز شده است. پس اگر می خواهید ویدیوهایتان واقعاً دیده و شناخته شود، باید به این رموز سئو توجه ویژه ای داشته باشید!

کلمه کلیدی؛ پلی مطمئن بین ویدیوی شما و مخاطب

فکر می کنید سرچ یوتیوب چطور عمل می کند؟ کاربران دنبال یک موضوع می گردند، کوهی از ویدیوها ردیف می شود و نقش شما پیدا کردن جایگاه قهرمانانه بالای این لیسته! اگر کلمه کلیدی مناسب را انتخاب نکنید، ویدیو شما مثل قایقی وسط اقیانوس بدون فانوس جا می ماند. استفاده صحیح از anchorها و تحقیقات کلیدواژه پر سرچ مثل زدن دوتا تور قوی تو آب است. مثال بزنم؟ اگر ویدیوی شما درباره “آموزش فتوشاپ” است، باید بفهمید مخاطب بیشتر چه عبارتی جستجو می کند: آموزش رایگان فتوشاپ؟ یا فتوشاپ از صفر تا صد؟ ابزارهایی مانند TubeBuddy و VidIQ این کار را سوپراسان کرده اند.

رازهای پیدا کردن کلمه کلیدی ناب برای یوتیوب

بیایید روراست باشیم، فقط کسی تو این بازی برنده ست که دقیقاً بفهمد مردم الان دنبال چه کلمه ای هستند. این یعنی باید از روش های علمی و ابزارهای حرفه ای مثل Google Trends و Keyword Planner یا حتی پیشنهادات خود یوتیوب استفاده کنید. من شخصاً بارها با توجه به نتایج بخش جستجوهای پیشنهاد شده در یوتیوب، کلی ایده ویدیو کش رفت ام! کافی است کلمه مدنظرتان را تایپ کنید، خود یوتیوب بقیه عباراتی که بیشتر جستجو می شوند را لیست می کند. از آنها به عنوان پایه anchor خود استفاده کنید تا شانس بیشتر دیده شدن نصیبتان شود.

جایگذاری حرفه ای کلمات کلیدی: هنر دیده شدن

حالا که با دقت هرچه تمام تر کلمات کلیدی را انتخاب کردید، نوبت آن رسیده که آن ها را هوشمندانه توی عنوان، توضیحات (description)، تگ ها و حتی زیرنویس های ویدیوتان بچینید. فکرش را بکنید: یوتیوب یک هوش مصنوعی قوی برای تشخیص محتوای ویدیو دارد! اگر شما به شکلی طبیعی و البته بهینه کلمات کلیدی را قرار بدهید، سیگنال مثبتی به الگوریتم سرچ و سئو سایت و وب سایت خودتان می فرستید. من خودم هر وقت این مرحله را سرسری گرفتم، نتیجه نگرفتم و هربار با رعایت درست این ساختار، بازدیدم چند برابر شد.

اثر جادویی Long-Tail Keywords در یوتیوب

این رو دیگه به تجربه عرض می کنم: هر چقدر دقیق تر باشید، زودتر به هدف می خورید! Long-tail keywordها (عبارات کلیدی طولانی) مثل “آموزش روتوش عکس حرفه ای با فتوشاپ” راحت تر به مخاطب خاص شما وصل می شوند و رقابت کمتری دارند. بر اساس داده های Backlinko، ویدیوهایی با عبارات کلیدی خاص، تا ۳۵٪ شانس دیده شدن بیشتری دارند. یادتان باشد در anchorهای صفحه وب خود حتماً این long-tail keywords را هم جای بدهید.

کلمات کلیدی مرتبط؛ کلید رتبه گرفتن با وب سایت و سئو سایت

استفاده از کلمات کلیدی LSI (کلمات دارای ارتباط معنایی) به طور معجزه آسایی رتبه شما را ارتقا می دهد. فرض کنید ویدیوی شما درباره آموزش سئو است، باید علاوه بر سئو سایت، عبارات مرتبط مثل بهبود رتبه گوگل، بهینه سازی سایت، یا حتی ابزار سئو را هم بنویسید تا الگوریتم یوتیوب به عمق محتوای شما پی ببرد و ارائه پیشنهاد قوی تری برای anchor سایت و کانال شما انجام دهد. خیلی وقت ها اضافه کردن فقط چند کلیدواژه مرتبط difference خیلی زیادی در Impressionها ایجاد کرده!

تعامل کاربر؛ عامل فراموش شده در سئو ویدیو یوتیوب

همه چیز به انتخاب کلمات کلیدی خلاصه نمی شود. سئو یوتیوب مثل آشپزی فقط مواد اولیه نیست؛ باید مزه هم داشته باشد! الگوریتم یوتیوب علاقه دارد ویدیوهایی را بالا ببرد که مخاطب با آنها تعامل واقعی دارد؛ یعنی لایک، کامنت، اشتراک گذاری و حتی مدت زمان تماشای بالا. اگر می خواهید anchor سایت یا ویدیوی شما واقعاً بدرخشد، همین امروز از مخاطب بخواهید نظر بدهند یا ویدیو را share کنند. این ترفند حتی توسط خود یوتیوب هم توصیه شده و کارساز است.

دیده شدن نه فقط در یوتیوب، بلکه در گوگل!

آیا می دانستید که حدود ۱۵٪ ترافیک ویدیوهای پربازدید یوتیوب، از گوگل می آید نه از سرچ خود یوتیوب؟ اگر ویدیوی شما سئو شده باشد و anchor مناسب داشته باشد، در وب سایت و سئو سایت شما هم لینک می شود و از سرچ گوگل هم بازدید می گیرد. به قول یکی از متخصص ها: «برای برنده شدن در یوتیوب، باید سئو وب سایت و anchorها را هم جدی بگیری!» این یعنی هماهنگ کردن استراتژی سئو بین وب سایت، یوتیوب و حتی شبکه های اجتماعی تان.

یک خاطره شخصی؛ تجربه تلخ و شیرین از تولید و سئو ویدیو

یک بار یادم می آید برای یک برند ایرانی ویدیوی معرفی داشتم و با کلی انرژی منتشرش کردم؛ اما یک هفته گذشت و فقط ۲۰ بازدیدکننده! شک کردم کجای کار اشتباه است تا فهمیدم عنوان ویدیو یک ترجمه بد بود و اصلاً سرچ نمی شد! بعد از تحقیق، کلمه کلیدی صحیح را جایگزین کردم و Anchorها را هم تغییر دادم. معجزه رخ داد: در دو هفته، ۱۵۰۰ بازدید! تجربه به من آموخت؛ سئو شوخی ندارد، باید جدی بگیریدش.

جمع بندی و نکته طلایی برای عاشقان رشد و موفقیت

در پایان باید بگویم که بازی کلمه کلیدی برای یوتیوب و وب سایت و سئو سایت، بیشتر از یک ترفند، یک استراتژی مادام العمر است. باید همیشه در پی کشف ترندها و نیاز روز مخاطب حرکت کنید. شاید گاهی خسته شوید اما با یک بار جستجو و انتخاب درست، می توانید نه فقط به صفحه اول یوتیوب، بلکه به قلب هزاران مخاطب هم برسید. هیچ وقت فراموش نکنید؛ پشت هر بازدید، یک انسان واقعی وجود دارد، نه فقط یک عدد سرد!

نکته طلایی خلاصه کلیدی
تحقیق مداوم و انتخاب آگاهانه کلمات کلیدی کلید دیده شدن ماندگار و رشد ارگانیک در یوتیوب و حتی وب سایت شماست.
ترکیب سئو و تعامل کاربری فقط سئو کافی نیست؛ مخاطب باید ویدیوی شما را دوست داشته باشد و مشارکت کند.
توجه به anchor و لینک دهی هوشمندانه ویدیوها را همزمان با استراتژی لینک دهی وب سایت و سئو سایت تقویت کنید.

پرسش های متداول کاربران

  1. کلمات کلیدی چطور در رتبه و بازدید ویدیوهای یوتیوب اثر می گذارند؟
    کلمات کلیدی با همسویی با نیاز جستجوی کاربران و الگوریتم یوتیوب، باعث دیده شدن و در نتیجه افزایش شانس بازدید می شوند.
  2. چگونه بهترین کلمه کلیدی برای ویدیوی یوتیوب انتخاب کنیم؟
    با استفاده از ابزارهایی مثل TubeBuddy، VidIQ و توجه به بخش پیشنهادات یوتیوب می توانید کلمات پرسرچ و مرتبط را پیدا کنید.
  3. آیا anchor برای سئو ویدیو و وب سایت اهمیت دارد؟
    بله! anchor لینک ها با هدایت کاربران و الگوریتم به محتوای شما، اعتبار شما را بالا می برند.
  4. آیا استفاده از long-tail keywords در ویدیوی یوتیوب موثر است؟
    صددرصد! این عبارت ها با کم کردن رقابت و نزدیک شدن به جستجوی خاص کاربر، شانس رتبه گیری را افزایش می دهد.
  5. چه نکاتی را درباره تعامل کاربران در سئو یوتیوب رعایت کنیم؟
    تشویق به کامنت، لایک، اشتراک گذاری و تماشای کامل ویدیو برای افزایش Engagement و سئو ضروری است.

https://fineseo.ir

تیم تحریریه برندینگ سئو

تیم تحریریه برندینگ‌سئو؛ جمعی از متخصصان تولید محتوای فارسی که در کنار هم به‌روزترین اطلاعات دنیای برندینگ، سئو و دیجیتال مارکتینگ را به زبان ساده و کاربردی برای کسب‌وکارهای ایرانی می‌نویسند. هدف ما یک‌جا کردن دانش روز دنیاست تا بتوانید بدون حاشیه، برندتان را بزرگ کنید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا